SÅPAN - you don´t wanna drop it



TV-SERIE + MUSIKAL + LIVE + QUEER = SÅPAN !

SÅPAN utspelar sig på en bar där ett gäng queers försöker få vardagen och livet att gå ihop.

Fifi, en naiv cheerleadertjej har precis avbrutit sina läkarstudier på Harvard för att ta över sin plötsligt bortgångna pappas roll som klubbchef. Första dagen kommer Fifi till klubben full med idéer om hur stället ska drivas men möts av motstånd, hemligheter och outtalade regler. SÅPAN utlovar lesbiska graviditeter, bojkotts-dansande djurrättsaktivister, regnbågsfamilje-separationer, polyamorösa dansgolvhångel OCH intersexuella återuppstoder från de döda.

Stereotyper – klyschor – underhållning i en härlig blandning – i så många varv och avsnitt efter varandra så att vi snart tappar bort oss i vilken cliché som ’borde’ tillhöra vilken karkatär. Kvalitetsteatern vill med SÅPAN utöka handlingsutrymmet för HBTQ-personer båda på scen och i verkligheten.

Projektet startade som ett mentorskapsprogram på Unga Klara sommaren 2013, och har även gästat Ung Scen Öst under Linköpings regnbågsvecka & Stora Teatern under West Pride 2014.










VARFÖR SÅPAN?

Såp-opera-kulturen började i radio på 30-talet för att sälja tvålprodukter till hemmafruar. Tilltalet till ’kvinnor’ har fastnat sen dess. Ett innehåll med ca 90% dialog, ett fokus på vänskap, relationsförvecklingar och sex sägs vara saker som gör att den största såp-opera-publiken består av kvinnor.*

I en artikel i National Geographic (september 2011) diskuteras huruvida det utbredda såpa-tittandet i Brasilien bidragit till en minskad nativitet och att fler kvinnor tagit sig ut på arbetsmarknaden. Kvinnorna på tv:n är chefer eller har högstatuspositioner i sina arbeten, och säger stopp efter att det andra barnet är fött. Är såpoperan ett förändringsverktyg?

Såpoperan är i sin o-analyserade nutidsskildring en representation av samtiden men också ett medel att förändra den. Det vill vi arbeta med.

Både såp-operan och musikalscenen arbetar med enkla handlingar baserade på stereotyp-artade karaktärer. Detta återfinns även i den queera kulturen – tillexempel stereotyperna ”man” och ”kvinna”, men också ”butch”, ”femme”, ”musikalbög”, ”bi-curious”, ”latinoflata”..m.fl. Det finns mängder av stereotyper som behöver en egen scen – som aldrig skulle tas upp på en ”vanlig” musikalscen. Vi vill ge dom plats och utrymme att utvecklas. Såpa-formatet möjliggör spännande karaktärsutvecklingar eftersom rollerna är beroende av ständigt nya bågar, förvecklingar och konflikter för att såpan ska kunna hålla igång. Karaktärerna ges möjlighet att bli mer och mer mångsidiga - få ett större handlingsutrymme. På vår scen, och i verkligheten. (Bögar kan slåss och lyssna på schlager. Queerfeminister kan vara rojalister och veganer.)

Den traditionella såp-operan utspelar sig ofta på en plats där en eller ett par familjer kämpar för att bli sams, eller där arbetskollegor försöker hålla uppe en bra stämning. Det gemensamma målet för såp-operan är: ”En enda stor lycklig familj”**. Är inte det också vad hbtq-världen vill? Att sammanföra alla lesbiska, bögar, transsexuella, intergenders, queers, bisexuella, asexuella och dess allierade till en enda stor lycklig familj? (på amerikanska ’enkelt’ uttryckt: the LGBTQIAA-community.) Men vad händer när alla dessa olika sexualiteter och identiteter ska tryckas in i en och samma grupp? Kan det bli lyckligt?

SÅPAN vill leka med de normer och grupperingar som finns mellan hbtq-personer, SÅPAN vill inte berätta fler komma-ut historier – eller prata om könssjukdomar – SÅPAN vill skapa lust, skratt och åtrå i salongen – SÅPAN vill ge hbtq-communityt något att samlas kring – något attt prata om på lunchrasten/i fikarummet. SÅPAN vill underhålla hbtq-communityt i en form som passar den.

Såpan vill erbjuda en central knytpunkt för ett queert Stockholm – en plats dit du kan komma som du är och få höra historier som skulle kunna handla om din kompis, din partner, din mamma, eller helt enkelt om dig.

Om du hade haft en sån paljettklänning.
Om du hade kunnat steppa.
Om du hade vågat förföra den där bartendern.
Och ni sen hade gift er.
Tillsammans med DJ:n.

(*Fakta hämtad från Sara Engströms kandidatuppsats ”Skitsnack eller Girltalk: en kritisk diskursanalys om kvinnlig vänskap i Sex and the City”. **The Search for Tomorrow in Today’s Soap Operas, Tania Modleski 1979.)




Med stöd av Stockholms Stad,
Stockholms läns landsting och ABF



Kontakt/Frågor/Bilder/Mer Information: kontakt@kvalitetsteatern.se

SÅPAN - you don´t wanna drop it

SÅPAN - you don´t wanna drop it


SÅPAN - you don´t wanna drop it:


Ensemble: Johanna Essie Sjögren, Francine Agbodjalou, Eddie Mio Larson, Rebecka Cardoso (2014), Saga Björklund Jönsson, Jenny Salomonsen (2014), Andrea Edwards (2013), Tobias Kralmark (2013)

Manus & regi: Robin N Spegel

Produktion 2013: Vilma Seth, Johanna Essie Sjögren, Robin N Spegel

Turnéproduktion 2014: Robin N Spegel & Kvalitetsteatern

Kostym: Francine Agbodjalou

Scenografi: Anna Dolata

Musik: Anna Giertz,
Saga Björklund Jönsson

Ljus: Linn Persson

Koreografi: Tobias Kralmark,
Saga Björklund Jönsson

Grafisk form: Eddie Mio Larsson

Regi/scenografiassistent: Anna Nygren

Dramaturg/regimentor: Åsa Lindholm